zaterdag 26 september 2009

De zoektocht naar een auto......

Nu we hadden besloten dat we zouden gaan en waar naar toe gingen we op zoek naar een auto. Er is voor een dergelijke reis maar één echt verstandige keuze: een Toyota Landcruiser. Daarnaast zou je nog kunnen overwegen een Landrover Defender (voor de liefhebber) of een Nissan Patrol (een iets goedkopere optie) te kiezen.

Wij overwogen echter een vrij alternatieve optie: een Lada Niva. Een spartaans Soviet terreinwagentje dat al sinds 1977(!) vrijwel ongewijzigd in productie is. In 2007 in Turkmenistan verliefd geworden op dit vertederende cult-autootje. Maar vergis je niet, ze zijn onverwoestbaar en doen in het terrein niet onder voor de grotere broers. In nederland nog steeds nieuw verkrijgbaar voor minder dan € 13.000.



Echter, zoals gezegd is een Niva niet de meest voor de hand liggende keuze. Wij willen in verband met veiligheid slapen in de auto, dat lukt niet in een Niva en veel ruimte om spullen mee te nemen is er niet. Hoewel onverwoestbaar, onderdelen zijn slecht verkrijgbaar en geen monteur in Afrika kent zo'n ding, afgezien van die paar landen waar het communisme tijdelijk voet aan de grond heeft gekregen.

Kortom het verstand won het van de emotie en wij gingen op zoek naar een Landcruiser. Een Landcruiser? Ja, maar wat voor Landcruiser? De Landcruiser bestaat sinds 1955 en sindsdien zijn er talloze modellen op de markt gebracht, we hadden geen idee. Na enige studie bleven er drie series over die in aanmerking zouden kunnen komen; de 60-, de 70- en de 80 serie. De 60- en de latere opvolger de 80 serie zijn wat luxere modellen en de 70-serie is het echte werkpaard van Toyota en voor velen de beste (wereld)reisauto. Ook de 70-serie is in vele karosserie-varianten gebouwd, maar wij gingen op zoek naar de verlengde en verhoogde 75-serie, een bushtaxi. Gebouwd voor ongebaande paden en in gebruik door talloze hulporganisaties over de hele wereld.....en daardoor nauwelijks te vinden in Nederland, een dergelijke auto heeft in Nederland geen enkele functie. Maanden gespeurd op Marktplaats en andere auto-sites in Nederland, België en Duitsland. De auto's die we aantroffen waren of rijp voor de sloop (of export naar Afrika) of volledig uitgeruste reisauto's. De laatste categorie ging vaak ruim boven ons budget, maar omdat ze al 'af' waren waren ze ook minder interessant. Door het zelf inrichten, met je eigen kastjes en vakjes en dingetjes wordt de auto meer eigen.


Uiteindelijk, 10 kilometer van huis in Amsterdam, een mogelijk geschikt exemplaar gevonden. Na een korte proefrit een afspraak gemaakt voor een aankoopkeuring. Tijdens deze keuring werd duidelijk dat de auto mogelijk problemen had met de brandstofpomp, een dure reparatie. Na veel wikken en wegen een bod gedaan wat ver onder de vraagprijs lag en plotseling waren we de gelukkige eigenaar van een Toyota Landcruiser PZJ75 uit 1992.




Geen opmerkingen: