zondag 8 november 2009

De voorbereidingen

Nu de auto was aangeschaft konden we beginnen met een lange reeks voorbereidingen.


Allereerst hebben we beide een tweedaagse EHBO-cursus gevolgd bij Ascent Medical (http://www.eerstehulp.nl/). Gedurende grote delen van onze reis zal medische hulp niet altijd snel beschikbaar zijn. Het is wel een prettig idee iets te weten van EHBO, hoewel ik me na het zien van al die enge filmpjes niet veel zekerder voel dan voor de cursus.

Vervolgens werd een afspraak gemaakt met en een echte Landcruiserspecialist. Wheels Unlimited in Beesd (http://www.wheelsunlimited.nl/). Het vermoeden dat er een probleem met de brandstofpomp was werd na een half dagje prutsen met het dieselfilter en de brandstofleidingen bevestigd. Verder werd duidelijk dat de tussenbak flink olie lekte (deze was provisorisch afgekit!). Verder zijn de distributieriem, stuurkogels en stuurstang vervangen. De banden die onder de auto zaten zijn vervangen en er zijn vrijloopnaven gemonteerd.

Nog voor de brandstofpomp werd gereviseerd hebben we via de Landcruiser-club (http://www.landcruiserclub.nl/) een cursus terreinrijden gedaan op strand Horst. Het probleem met de brandstofpomp uitte zich erin dat de motor stationair erg onregelmatig liep en bij het stoplicht (of al bij het intrappen van de koppeling) afsloeg. Om te kunnen gaan terreinrijden is dit provisorisch opgelost door het stationair toerental flink op te schroeven. Ongelooflijk te zien waar zo'n auto toe in staat is. Ondanks de bijna 2 ton kruip hij tegen iedere helling, nou ja bijna ieder helling.....




Omdat wij beide niets, maar dan ook echt niets, wisten van autotechniek hebben we in de zomer een sleutelcursus gevolgd in Holthees (http://www.autosleutelcursus.nl/). In een volle week veel theorie geleerd en intensief gesleuteld aan voornamelijk onze eigen auto. Als snel kwamen er de nodige problemen aan het licht, bij ons voornamelijk elektrisch van aard. Verder bleek dat bouten die in 1992 zijn vastgedraaid niet altijd even makkelijk los gaan en wel eens de neiging hebben af te breken. Soms wel eens frustrerend, maar het is goed dat de gebreken nu aan het licht kwamen en niet in Afrika. De cursus werd gegeven in samenwerking met Artsen Zonder Grenzen. Er werd dus ook de nodige aandacht besteed aan bush-mechanics, waarvan we in Afrika ongetwijfeld veel gebruik zullen (moeten) maken. Naast leerzaam ook gewoon een heel relaxte week. Vooral 's avonds als we bijkwamen in de bar van onze belevenissen na een voedzame maaltijd.



Na afloop van de cursus met de auto een weekje gaan proefcamperen met de auto in Noord-Frankrijk. Goed om in ieder geval wat kilometers te hebben gemaakt, bij wat hogere temperaturen en we konden ons bed uitproberen dat we achter in de auto hadden gemaakt.
Na drie dagen werden onze nagelriemen langzaam weer wit en verdween de olie onder onze nagels.



2 opmerkingen:

Amanda zei

Wow, wat een geweldige reis gaan jullie maken. Leuk om de voorbereidingen te lezen!

huib en gon zei

Ha Saar en Arjan,

Oh wat spannend al om dit te lezen.
Nu realiseer ik me pas dat ik jullie auto wel eens heb zien staan maar nooit de link naar jullie toegelegd heb.
Wij gaan volgen hoor, heel leuk.
Nu vast even de proef of het hier allemaal werk.
Liefs en groet Gon